Scholenwerkgroep BOZ op bezoek in Amsterdam

Drie dames van de scholenwerkgroep AI BoZ t.w. Lida, Monique en Rosemarie hebben zaterdag 3 november de workshops van de Afdeling Educatie in Amsterdam bezocht. Zo was er de workshop met de titel BRAVE, dapper, moedig. Een juiste benaming voor de inhoud van de dag: aandacht voor de huidige situatie van de Mensenrechten Verdedigers.
Een nieuw lespakket is ontwikkeld gericht op de leerlingen van het MBO, waarin zij kennis maken met Amnesty en het werk van de Mensenrechten Verdedigers. De Rechten van de Mens komen aan de orde en zeker de huidige situatie rond deze rechten. Zij komen in contact met verdedigers van die rechten die over hun situatie en hun strijd vertellen en het gevaar dat zij daarbij lopen.
Dat die gevaren niet onderschat moeten worden gaven Gamza en Besna uit Turkije aan; twee jonge vrouwen die opkomen voor demonstrerende vrouwen op het Galataseraiplein in Istanbul. Een stille, zwijgende demonstratie van vrouwen die willen weten of hun geliefden, die jaren geleden zijn opgepakt, nog leven. Als zij dood zijn willen zij hun lichamen terug om te begraven en zij willen hun recht. Deze vrouwen zijn onlangs met geweld van het plein verdreven; zij mogen en kunnen niet meer demonstreren. Besna en Gamza vragen van de overheid, met alle gevaren van dien, het recht op demonstratie van deze vrouwen. Hulde!

Afsluitend heeft de groep deelnemers een stille demonstratie op de Dam gehouden. Een bijzondere ervaring.