Poolse vrouwen vervolgd – teken de petitie!

De Amnestygroep Bergen op Zoom besteedt aandacht aan de Rechten van de Mens zoals vastgesteld in 1948 in een UNIVERSELE VERKLARING. Deze rechten boden een uitzicht op een wereld zonder oorlog. Nooit meer oorlog was de wens na de twee vernietigende wereldoorlogen en hun massa slachtoffers. Helaas is deze wens niet uitgekomen.

AMNESTY INTERNATIONAL probeert door het bewaken van de mensenrechten en het gericht actie voeren bij schendingen hiervan, de aandacht voor en het naleven van deze rechten te bewerkstelligen.

De Amnestygroep Bergen op Zoom houdt daarom 4 mei, de dag van de herdenking van alle slachtoffers, in de bibliotheek aan de Korte Meesstraat van 12.00 – 16.00 uur een handtekeningenactie voor Poolse vrouwen die, met een spandoek met de tekst “Stop fascisme”, ageerden tegen een demonstratie waarbij opgeroepen werd voor een “wit” Polen. Zij werden opgepakt en aangeklaagd wegens ‘verstoring’ van een demonstratie.
Ondersteun middels uw handtekening op de petitielijst het recht van demonstratie van deze Poolse vrouwen.

Wij zien u graag komen!

Kijk voor meer informatie op https://bit.ly/2XVZWDI

Tevens wordt er in de avond van 4 mei achter de Peperbus door de Stichting Dodenherdenking 4 mei Bergen op Zoom een herdenkingsplechtigheid om onze oorlogsslachtoffers te herdenken. Daar wordt vanaf 20.00 uur twee minuten stilgestaan bij de gesneuvelden, gevolgd door de krans- en bloemlegging. De Amnestygroep Bergen op Zoom zal ook een krans leggen. Burgemeester Frank Petter zal tijdens deze herdenkingsplechtigheid zoals gebruikelijk een toespraak houden.