Internationale Vrouwendag

De jaarlijkse internationale vrouwendag is op 8 maart. Amnesty haakt bij deze dag aan en vraagt speciale aandacht voor mensenrechtenschendingen tegen vrouwen zoals discriminatie, (huiselijk)geweld, vrouwenhandel, gedwongen prostitutie, verkrachtingen. Vaak is er een speciale actie gericht op en tegen één van deze schendingen.

Actie 2017

actie2017

De omstandigheden waaronder vrouwen werken op Indonesische palmolieplantages zijn mensonterend. Ze werken lange dagen voor maar weinig geld en krijgen geen vast dienstverband, in tegenstelling tot hun mannelijke collega’s. Vrouwen werken vaak met zeer giftige bestrijdingsmiddelen en worden hier nauwelijks tegen beschermd.

Unilever gebruikt de palmolie bijvoorbeeld in pindakaas, shampoo en koekjes. Rond 8 maart, Internationale Vrouwendag, sturen we Unilever zoveel mogelijk kaarten zodat de druk wordt opgevoerd om deze problemen daadwerkelijk aan te pakken.

Amnesty Bergen op Zoom heeft 7 regionale afdelingen van “Vrouwen van nu” gevraagd mee te helpen bij het versturen van zoveel mogelijk kaarten.